středa 29. října 2008

Tvoříme hru 8: Dabing

sepsal Bee Boo
Vycházejme z toho, že máte svou hru napsanou, funkční, leč je to vše nějaké plané, hudba vám sice hraje, ale přesto to není ono. Chtělo by to oživit. Přidat zvuky, ruchy a eventuelně i nějaké to mluvené slovo. Není nic jednoduššího. Nepotřebujete komplikovaný nahrávací software ani vybavení za statisíce. V následujícím krátkém článečku se vám pokusím nastínit co a jak.
Co tedy od naší práce očekáváme?
Výstupem našeho snažení by měly být zvuky dostatečné kvality v komprimovaném formátu, který je podporován enginem naší hry. Například na Fest Tripu jsou nahrány některá nádražní hlášení.

Co k tomu potřebujeme za hardware?
Vůbec nic světoborného, zcela postačí kvalitnější mikrofon a MP3 přehrávač s line-in vstupem. Poměrně slušnou volbou jsou mikrofony ke hře Singstar. Budeme si to potřebovat poslechnout, ideálně na PC, takže zvukovou kartu. Tu má v současné době každý počítač, hlavně nepodlehnout reklamě, nechceme stříhat zvuk pro film ani vytvářet komplikované přepočítávané obludnosti, takže postačí integrovaná zvuková karta libovolného notebooku.

Co použít za software?
Tohle je také poměrně jasná volba, freewarové řešení Audacity poskytuje všechny funkce, které můžeme potřebovat. Nebo můžete zkusit GoldWave (měl jsem starou licenci, takže osobně jsem použil ten).

Co vlastně dělat?
Jít ven, na vzduch, mezi lidi, za kamarády... a vzít s sebou mikrofon a přehrávač. Nahrávat zběsile vše co se vám může hodit. Pokud chcete dělat seriózní dabing a namlouvání postav, hodí se nějaké odhlučněné místo (čti: pokoj, který nemá okna do hlavní ulice). Mikrofon stabilně upevněte, připojte přímo k PC a mluvte co možná zřetelně a stále ze stejné vzdálenosti. Tím minimalizujete nutnost elektronických úprav výsledných záznamů.


A co další úpravy?
Už zbýva jen zpracovat získané nahrávky. Audacity umí zvuk snadno stříhat, čistit, přidávat efekty a při troše snahy i čistit bez šumů. Tady už je na každém nakolik si chce pohrát s úpravou. Já osobně záznamy pro Fest Trip jen sestříhal, prohnal defaultním šumovým filtrem a zkomprimoval do formátu mp3.

Takto upravené zvuky předáte svému programátorovi, který je zapracuje do hry a voilà!

Žádné komentáře:

Okomentovat