čtvrtek 30. října 2008

Tvoříme hru 9: Testování

sepsal Bee Boo
Předpokládejme, že jste víceméně úspěšně absolvovali celé martyrium tvorby své první (druhé, třetí, desáté) renai hry. Kód je hotov, soubory zkompilovány a vy se chystáte své dítko vypustit do světa... zastavit, stát! Opravdu chcete do světa vypustit "hru" plnou gramatických chyb, špatně zobrazených postav, podivných zvuků a v neposlední řadě logických nesmyslů?

Ne? To je dobře, právě teď totiž přišel čas na testování vašeho výtvoru.
Nejsem žádný grafoman, a tak se to pokusím popsat velmi zjednodušeně.

Co je to testování?
Jde o řízený proces zkoušení funkčnosti softwaru, hardwaru, ale i čehokoliv jiného, jehož výstupem je zpráva o funkčnosti, nebo nefunkčnosti testované věci. Zpráva je následně využita pro opravu zjištěných závad.

Jak testování probíhá?
Můžete použít několik modelů: testovat hru může sám tým autorů (nebo samotný jeden autor, nikdo netvrdí, že to v jednom nejde), nebo rozdistribuujete hru omezenému okruhu lidí, kteří ji hrají a posléze od nich sesbíráte jejich herní zážitky a případné vnímané chyby. Také můžete přinutit danou skupinu, aby vyzkoušela veškeré kombinace větvení hry (a skupina vás pak zabije), což je náročné, ale teoreticky by to mělo odhalit všechny chyby v logické struktuře.
Je zcela na vás, kterou metodu zvolíte, každopádně to nejmenší co můžete udělat: vezměte všechen text hry, zkopírujte ho do wordu a nechte v něm opravit chyby (skvělé na hledání překlepů, kterých si zapařený pařan nevšimne).

Jak probíhalo u nás?
Směs všech výše uvedených metod. Již v průběhu tvorby hry jsme dostávali do programátora (Christofa) pracovní verze hry a hráli ji. Nejen, že je to skvělá motivace, protože člověk vidí výsledky své práce, ale také jsme hned odchytávali největší chyby. Jak tvorba postupovala stávali jsme se slepými vůči některým chybám, a už toho bylo tolik, že bylo neúnosné po každém updatu hru hrát (někteří vydrželi, ale ne všichni). Jakmile bylo hotovo, celý tým si hru jednou až tisíckrát zahrál a vygeneroval zprávu o chybách. Opět byly operativně zapracovány změny.
Jakmile už nikdo neměl sílu pořád dokola klikat a hlavně číst, byla hra s dotazníkem rozeslána několika vytipovaným lidem. Tito si ji zahráli, vyplnili dotazník a zpřipomínkovali nám to. Opět další revize, dalších pár lidí, kteří hru hráli a nakonec finální verze.
Naše řešení dotazníku bylo poměrně jednoduché, zneužili jsme snadné vytváření formulářů v Google dokumentech. Dotazník pro naše testery si můžete prohlédnout tady.

Proč vlastně testovat?
Pokud se po přečtení tohoto článku stále ptáte, proč testovat, není vám pomoci. Prostě proto, že ze sebe nechcete dělat před celým světem voly tím, že vaše hra po stisknutí Spustit hru skočí na závěrečné credits a pogratuluje vám k úspěšnému dohrání (pokud to tedy není vaším primárním záměrem).

3 komentáře:

  1. Teda pánové, klobouk dolů, vynikající návod, k tomu není co dodat.


    fr3ak

    OdpovědětVymazat
  2. Musím souhlasit s fr3akem, parádní návod. Škoda jenom že jsem si toho nevšiml před tím než jsem vydal překlad Quine, odkaz na tenhle návod by k němu skvěle pasoval.

    denzil

    OdpovědětVymazat
  3. Tady kotaz, měl bych dotaz: Neuvažejete tento inspirující návod zkompletovat do .pdf formátu a doplnit popisnými obrázky z programu?

    OdpovědětVymazat